Az agyagtól az üvegig

Az emberiség az ókortól törekedett az élelmiszereket, így a vízféleségeket is oly módon tárolni, hogy azok minőségromlás és bomlás nélkül minél tovább fogyaszthatók legyenek. A jó csomagolás még a tárolást, szállítást is megkönnyítette. Íme néhány jó példa a régmúltból…

Több száz évvel ezelőtt az ásványvizet a fogyasztókhoz vastag falú agyagkorsókban szállították, amelyek nem voltak túl praktikusak – a magas költségekről most nem is beszélve. Ezeket az edényeket parafa dugókkal zárták le, melyek – különösen meleg időben – csak akkor tartottak ki, ha meg voltak kötözve és le voltak pecsételve. És ugyebár a korsó is csak addig járt a kútra, míg el nem törött…

Ezt a palackozási módszert fokozatosan váltotta fel a csatos üveg elterjedése, mely még a II. világháború utáni időszakban is használatos volt. Némely külföldi sörgyárnál még ma is megtalálható az ilyen kiszerelés, a nosztalgiát kedvelő vásárlók nagy örömére. A hetvenes évek elején vezették be a csavaros kupakkal szerelt szabványméretű üvegeket az iparágban. A világ egyes részein azóta bámulatos módon elterjedtté váltak az ilyen palackok: a németországi ásványvízlelő kutakból nyert vizek hetven százalékát például az egységes üvegben forgalmazzák, mely akár 40-50-szer is megteszi az utat a palackozás helye és a fogyasztó között.

Az egységes üveg a címkék különbözőségének ellenére is bizalmat ébreszt a vásárlók körében. Az egységes üvegekből hihetetlen mennyiség, mintegy 2 milliárd darab van forgalomban. Ebből számos előny származik az üvegvisszaváltás bonyolult üzletágában. Az italkereskedések, bevásárlóközpontok, vendéglátósok és fogyasztók egyaránt bármelyik ilyen üveget márkára és származási helyre való tekintet nélkül az egységes rekeszekben akadálytalanul visszavihetik és -vehetik.

Az egységes üveg ideje azonban a szakértők szerint leáldozni látszik. A márkák azzal is fel akarják hívni magukra a figyelmet, hogy palackjaik szépségükkel vagy feltűnőségükkel különböznek a konkurens márkákétól. A tendenciát jól mutatja, hogy az utóbbi időben két neves ásványvízgyártó is megbízást adott a világ egyik legismertebb formatervező stúdiójának, a leginkább az autóiparban tevékenykedő olasz Pininfarinának egy-egy új palack megálmodására.

Különleges megjelenése az ásványvíznek, hogy néhány cég már spray formájában is piacra dobta termékét, használatát kozmetikai célokra és az érzékeny, kiszáradt bőr felfrissítésére ajánlják.